måndag 10 januari 2011

Det var det här med sömnen




Ja.

Man kan ju börja fundera över då varför jag beslutar mig för att skapa en blogg klockan halv sex på morgon.

Egentligen är det väl inte så ovanligt med sömnproblem. Jag läste någonstans att en på fyra har det, i olika former då självklart, och att jag därför har kämpat med min form sedan jag var barn är nog ingenting att hänga upp sig på. Min mamma påstod att jag har fått det av min pappa, vilket förklarar varför han alltid var vaken när jag smög upp ur sängen som barn.

Jag lider inte av insomnia, även om det är ett väldigt fint ord, men jag har insomnings-problem. Det betyder i princip att jag kan ha varit vaken fruktansvärt länge och när jag väl ska somna så går det bara inte. Jag kan vara så sömnig som en människa kan bli, så trött och utmattad att ögonen svider, men det Går bara inte.

Men tillslut när min kropp äntligen ger efter och jag väl faktiskt somnar, då sover jag Väldigt tungt. Det är få saker som väcker mig när jag väl har däckat och det har hänt att jag har sovit igenom både mobil-alarm och att folk ringer till mig - och det när telefonen ligger på samma kudde som jag själv.

Om natten är jag som mest kreativ. Jag tycker väldigt mycket om att skapa saker, att pyssla och att rita, men det mesta av min inspiration kommer fram under kvällen och därför blir jag snarare rastlös när jag väl ska somna.

Jag har gått i sömnterapi, men aldrig gått på tabletter. Det kanske är någonting att testa i alla fall? Jag är lite rädd för att söva mig själv med onaturliga medel, för jag har ett litet kontrollbehov som sätter emot över tanken på att jag själv inte bestämmer när jag somnar in och vaknar. Antagligen för att jag har hört såna skräckhistorier om folk som tagit tabletterna för sent på kvällen och därför inte vaknar på morgon utan sent på dagen.
Men i och för sig. Så ser det ju redan ut, utan tabletter.

Någon av er som har testat på sömntabletter? Finns det någonting speciellt man ska tänka på?

/Fröken N

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar